Tuesday, August 31, 2010

Merdeka Itu Kritikal

Genap sudah negara Malaysia merdeka 53 tahun..
Dan aku cuma 29 tahun dari 53 tahun yg merdeka itu...aku tak penah tau apa yg terjadi 24 tahun sebelum tu melainkan dari saluran media massa, elektronik dan sumber terpenting buku sejarah sekolah menengah yg terpampang wajah Prof.Khoo Kay Kim seorang tokoh sejarawan negara yg agak tersohor..oh ye, mmg dia tersohor.

Lupakan Khoo Kay Kim, sebab aku bukan meroyan nak bercerita pasal dia pon...apa kena mengena dia ngan kehidupan aku?Mungkin ade sedikit dlm era pembelajaran menengah aku, tapi pengaruh dia tak sehebat buku-buku "rare" atau risalah risalah hati yg sering aku baca ttg pergerakan sejarah negara.Tak melampau kalau aku katakan, sejarah banyak diubah utk diselarikan menjadi sedap dibaca.Dan tak melampau juga jika aku katakan kemerdekaan kita "bersyarat"...
Apa isi kandungan perjanjian kemerdekaan kita sebenarnya?
Selain declaration of independent yg duk di dalam cermin Muzium Negara yg takde modal insan sampai buat pameran hantu dan keranda?

Dude, sejarah kena betul dan selari dengan apa yg negara kita achieved skang ni.Soalan jahat aku skang ialah, apa kita punya achievement?Menara Berkembar KLCC?KL Tower?KL Sentral?Menangis masa persidangan parti politik malaysia meminta simpati?ceramah awam mengapi-api kan sesama sendiri?Atau sesedap hati PM terdahulu nak declare Malaysia negara Islam?Jangan cepat melatah dengan statement aku sebentar tadi, tak salah dan tak menjadi hal sekelumit kuman celah dubur pon kalau kita nak declare Malaysia ni negara yg majoritinya adalah Islam, Muslim.Sebab sebuah negara Islam, mengamalkan pemerintahan purely berlandaskan AlQuran dan Sunnah.Bukan berlandaskan hukum atau undang - undang yg penjajah tinggalkan sejak zaman sebelum merdeka lagi.Negara ini berbilang kaum, majmuk rakyatnya.Sensitivity kena dititikberatkan supaya peristiwa peristiwa perkaumanan tidak akan berulang sama sekali.

Sedangkan hukum hudud dipersendakan sedikit masa dahulu, subhanallah.Berani kah kita semut semut hitam ni nak kedepan menyuarakan dengan lantang akan kebenaran hukum Allah itu?Gesaan utk bersatu adalah yg terbaik, kesempatan ini senantiasa diintai daripada pihak tak bertanggungjawab diluar sana.Suka ke tengok negara lain mempersendakan bendera negara, dipijak, dibaling tahi bapak dia, dihamun dan kita cuma mampu mengutuk tindakan mereka tanpa sebarang action?British dtg membawa perubahan, melepaskan Malaya dari cengkaman Jepun, seterusnya cengkaman Komunis.Pada masa yg sama mereka juga ada kepentingan malahan lebeh busuk dari Komunis dan kuasa Imperialisme Jepun sebelumnya?

Sedihnya zaman serba moden ni, anak anak kita dah tak amik pusing permasalahan ini.Ya, mungkin mereka bersatu,Melayu,Cina dan India.Tapi bersatu mereka itu cuma sekejap sahaja dibalik cahaya cahaya neon yg disulami alunan muzik yg bisa menghenyak mereka sambil tangan diangkat tinggi dengan berpegangkan minuman khayalan tanda setuju mereka bersatu malam itu, ye hanya malam itu.Besok mereka sudah lupa siapa kawan mereka semalam.Malahan nama mereka tak mungkin ada dlm ingatan masing masing selain dari keseronokkan bergelumang utk bersatu hanya satu malam!

Sedih, tapi itu hakikat.tak perlu aku sebut apa lagi masalah dan gejala dajjal yg bisa muncul dari kemungkaran ini.Tiada iringan doa, hanyalah dentuman rentak melalaikan akan menjadi pedoman.

Cuma aku terkilan, Merdeka Kita Sangat Kritikal!

6 comments:

farwalis said...

kesian ramai yang masih ingat kita merdeka.

bersama-sama kita betulkan keadaan sedikit demi sedikit. bermula dengan anak-anak kita...

Pet Shop Boys said...

two thumbs up!

Anonymous said...

semilan bulan slps MERDEKA ini..pasti ada yg LEBIH KERITIKAL!!

percayalah!

Kaki Gebang said...

Lu mesti lupe melakukan onani before sahur tadi.

deus X machina said...

Walaupun lu seorang Kopites, gua sokong artikel lu ni 100%!!!!


Dah tengok video Isham Rais-Negara Ciplak???

Jarr said...

Iwal - insyaallah bro =)

pet - thanks!Lu lame tak apdet, lupa password ke apa?:p

Jaja - gua paham maksud lu.Nauzubillah!

SP - bukan lupa, tak sempat =|

Deus - yeah my rival!!belum bro, wa belum berkesempatan, insyallah weekend ni gua layan.thanks bro.