Thursday, August 26, 2010

Basiron Pulang Beraya

Dah hampir 6 purnama Basiron merantau di Amsterdam, terlalu pantas masa berlalu bagi dirinya.Namun tanggungjawab sebagai seorang muslim tak penah Basiron abaikan.Dia masih tau akan batas manusia yg perlu menjalankan tanggungjawab seorang muslim yg berhemah.
Dia memandang jam ditangannya yg penuh dengan urat - urat timbul, 3.30am.Elok benar dia bersahur sekarang dan bersiap-siap utk ke limbongan, Die Port Van Cleve.Di situlah Basiron mencari rezeki setelah direkomen oleh Winston Bogarde sedikit masa dahulu.

Dengan lafaz bismillah, Basiron meneguk barbican sebagai santapan sahurnye.Dicubit sedikit roti ban amsterdam sebagai mengalas perut, dan semenjak merantau di Amsterdam, Basiron telah lupa kepada rokok.Yg menjadi peneman Basiron dikala sunyi, hanyalah "Bob Marley".Disedut "Paka Lolo" itu sedalam-dalamnya.Menghela asap tebal berdengung keatas, menampakkan kepuasan Basiron pagi itu.

Setelah selesai, Basiron pergi kebilik Jimmy.Oh ye, Basiron tinggal serumah dengan Jimmy aka Winston Bogarde sejak pertemuan mereka lepas.Jimmy dah menjadi BFF Basiron sejak itu.Basiron mengejutkan Jimmy,

Basiron: Jimmy, bangun bro.Sahur, nanti pas subuh kita boleh gerak gi limbongan sesama.

Jimmy: Lu sahur dulu bro, nanti gua menyusul.Mata gua ada gam UHU ni...(Jimmy dah tak pelat kelantan sejak berkawan ngan Basiron)

Basiron: Lu jgn macam2 bleh tak?Sahur awal, boleh tido jap sambil tunggu subuh.

Jimmy: Ye gua tau, tapi gua letih ni Aaron (nama Basiron kat Amsterdam).

Basiron: Bangunla....

Jimmy bingkas bangun seraya pintu bilik terbuka.Jimmy wat muka tak puas hati, mau saja dia tempeleng Basiron.Tapi bila dipikirkan Basiron banyak mengajar dia ttg agama, dia akur.

Selesai sahur, mereka nak sambung tido sementara nak menunggu subuh.(bukannya nak mengaji ke apa)

Basiron: Bro, lu dah niat puasa?

Jimmy: Mcm mana?

Basiron: Mcm yg gua ajar semalam la..sama je.

Jimmy: Baca mcm semalam jugak ke?boleh ke mcm tu?

Basiron: Boleh, kita kan kerja perantauan..boleh.

Jimmy: ok bro...

"SAHAJA AKU BERPUASA SEKERAT HARI SAMPAI PUKUL 12 ESOK HARI KERANA.............."

puasa kat perantauan banyak dugaannya.... - bisik hati Basiron sambil senyum memandang Jimmy.

5 comments:

Sang Penulis said...

Owh, so esok bole wa niat

Sahaja aku berpuasa sampai habis solat jumaat di bulan ramadhan kerana.....

dah la panas, mesti dahaga kan time pas solat jumaat tu. =|

Jarr said...

lu jgn mcm2 bhai....=|

apei said...

hahahaha.. mcm haram punya perangai!

janggout said...

aku boleh ajar anak buah aku niat pose cmni.

tp klu dh berbulu ats bwh jgn dok buat perangai

J@J@ / Bini The Rock said...

nak aje aku pelangkung si Jimmy tu...
ehh! ke Basiron yg ngajar gitu punye niat???

ahh, 2-2 la aku pelangkung!