Wednesday, September 1, 2010

Sahaja Aku.........

Samad berjalan lesu ke telaga usang dibelakang rumah arwah ibunya...
Di keleknya tuala lusuh dibahu....
rindu benar dia terhadap kampung tempat dia membesar itu..
Ibu sudah tiada, ayah sudah tiada...yg tinggal rumah pusaka...
Dan telaga yg banyak meninggalkan kenangan dari dia kecik,bujang hinggalah Samad bertemu jodoh dengan Siti Rodiah Tukimin, anak Kiyai Tukimin penghulu kampung sebelah.

Siti Rodiah masih mengemas didlm rumah ditemani anak perempuan mereka,Faridah.Samad masih termenung ditepi telaga mengimbas kenangan lama.Terdengar suara Siti Rodiah sedikit meninggi dari atas serambi rumah....

Siti Rodiah: Abang!Dah mandi belum?
Samad: Nak mandi la ni, abang kat telaga.
Siti Rodiah: Haaa...jangan lupa bang!
Samad: Lupa apa?
Siti Rodiah: Jangan lupa mandi la!
Samad: Eh kan aku nak mandi ni?Apsal duk ulang ulang suara? (Samad sedikit hot)
Siti Rodiah: Tau, tapi jangan lupa nak mandi tu...
Samad: (Samad dah membara dengan perangai tak semenggah Siti Rodiah)...Kau kenapa Rodiah!
Siti Rodiah: **diam**

Anak kecil perempuan Samad, Faridah turun membawa baldi separa besar utk abahnya.

Faridah: Abah, mak kasi baldi.Dia ckp mandi pakai baldi ni, senang nak cedok, takyah bangun duduk bangun duduk.
Samad: (Termangu). Mak kau kenapa Faridah?
Faridah: Mak ckp abah semalam dah petik suis, dah tau arini nak pose, lagi nak petik suis.Jadi abah kena mandi...takleh buat buat lupa, kalau betul2 lupa takpe, sah puasa.Mak ckp gitu.
Samad: (airmata Samad bergenang)

Dengan lafaz bismillah, Samad berniat, "sahaja aku mengangkat hadas besar, fardhu keatas ku kerana Allah taala"

Lengkaplah mandi wajib Samad utk hari itu.

Alhamdulillah.... 

13 comments:

frwls said...

kena naik cepat solat qada' subuh tu

apei said...

cilakak dah dekat kol 6 gua tak mandi lagi. nasib baik lu ingatkan. ok..ok..chow.

talkIZcheap! said...

ceh... heh heh heh...

p/s: lu dah mandi ke blom??

J@J@ / Bini The Rock said...

cehhh!!

sampai lupa diri pulak nak g mandi erk?? dah la puasa2...mandi sblm azan suboh berkumandang la nmpk gaya nya!

hehehe

Sang Penulis said...

Best malam tadi? =|

deus X machina said...

Gua nak ulang balik pertanyaan TIZ

Lu dah mandi ke blom??

Jarr said...

Iwal - sempat kot aku rasa ;p

apei - lu arr...ish.Nak tunggu berkerak ke apa?

Izz - teeeheeeeeeeeee =D

Jaja - terlajak pon takpe, janji mandi...jgn buat2 lupa sudah.

SP - Imam malam tadi best, merdu dan tawadduk pembawakan dia, alhamdulillah...lu dah buat perisapan?

Deus - ok gua jawab, dah!=D

Linglung said...

hahaha...apa benda kaitan dengan 'petik suis'??

Jarr said...

linglung - petik suis bisa menjana kuasa kuasa anatomi yg tak tercapai dek akal...hoh.

Robot Baik said...

patik suis?
aku tak faham la..

afendi ariff said...

brape suis kena petik?
heh....

hamzah ian said...

hahha.. aku pun tak pasti

Linglung said...

keh keh keh..celaka. gua dtg lagi sekali baca benda sama.

sbb apa gu baca lagi..sbb lu pemalas nak update blog!!