Monday, September 19, 2011

Cinta Penunu Bunsen: Cabaran Makmal

Apabila kamu melihat suatu keindahan, bersyukurlah kerana kamu masih bisa menikmati keindahan yang belum tentu akan kamu bisa lihat lagi.
Berasak asak kata kata diatas bermain dikepala Achai.Semuanya penangan Cikgu Syafika.Keindahan yang ada pada Cikgu Syafika memang tiada tolok banding.Bagi Achai segala sifat sempurna ada pada wanita terindah dalam Sekolah Menengah Kebangsaan Halim Napi itu.Kalau dipamerkan Cikgu Syafika sebelah menyebelah dengan Fasha Sandha, memang tiada dakwa dakwi Cikgu Syafika lah yang paling cantik.

Jam menunjukkan 10.45 pagi.Kelas sains Cikgu Syafika akan bermula pukul 11.00 pagi.Ini memang celaka bala buat Achai.Satu barang apa pon belum beliau prepare.Buku sains dicapai.Jadual menunjukkan barang barang yang diperlukan.Barbiturat,spatula,tabung ujikaji.Ini nampak senang getus Achai.

Karbon disulfida,kalium,silikon tetraklorida aluminium dan ammonium nitrat.Bala.Sepatah sahaja keluar dari mulut Achai.Apa menatang semua benda benda ni.Sangat asing buat Achai yang hanya kenal iodin je sepanjang beliau belajar sains 12 tahun dahulu.

Tapi itu bukan alasan untuk beliau putus asa.Putus asa tiada dalam kamus Achai.Tapi dalam kamus Mat Gedut tak tahulah pulak dia.Sebab Mat Gedut pesen cepat putus asa.Pernah sekali penutup air mineral tu ketat tak patut dia nak bukak,langsung dia putus asa nak minum air.Cepat sangat mengalah.Time makan pandai pula berlawan,taknak kalah.Celaka.

Berkat kesungguhan Achai,beliau berjaya ,menyediakan barang barang yang diminta Cikgu Syafika.Kembang kempis hidung Achai masa Cikgu Syafika senyum pada beliau.Achai bersandar bahu dipintu belakang bilik makmal memerhatikan Cikgu Syafika mengajar murid murid tingkatan 3 Murni.Naluri seorang guru memang sebati dalam diri Cikgu Syafika.Tentu dia akan menjadi ibu yang penyayang dan tekun mendidik anak anak kami nanti.Kata Achai dalam hati berangan tak agak agak.

Mata Achai melirik kearah barisan meja paling hadapan.Dia kaget.Jenis kaget yang memang tak patut kalau orang tengok.Mundar mandir dia dalam bilik pembantu makmal.Macam mana dia boleh terlupa nak letak barang yang paling penting tu dalam setiap ujikaji.Achai bersandar mendongak ke siling.Mata pejam.

Tiba-tiba Cikgu Syafika muncul didepan pintu....."Syahril....boleh berikan saya penunu bunsen untuk meja barisan depan?"

Achai bingkas ambil penunu bunsen hulur ke Cikgu Syafika.Bunyi beliau telan air liur kemain kuat sampai Pakcik Usop tukang kebun sekolah yang tengah trim pokok tu pon boleh dengar.Power betul aura Cikgu Syafika.

bersambung..............................

No comments: