Tuesday, November 23, 2010

Ambe dang Kapung Ambe (baca dengan slang ganu)

Ambe dilahirkang pade ari jumaat 9 ogos 1981 pukul 2.30 pagi disaloh sebuoh hospital swasta di Kuala Terengganu.Surak beranok ambe bermula dengang F007xxx dan IC ambe bertajuk kod 11.Kehidupang ambe bermula di kapung Batu 6.Dirumoh tok (nenek) ambe, kami semua duduk sekeluarga,ayoh,mok,tok,adik beradik ambe, sepupu spapak ambe duduk satu rumoh belake seme.Rumoh tok bapok besor, setakat 6 keluarge duduk takdok hal lah...tapi sekarang tinggal separuh je rumoh tu orang sewa utk buak keda.Kehidupang dirumoh tok amatlah merioh, bahagiang depang rumoh tok asalnye tok buak keda rucik (groceries) dan dari keda rucik tok convert keda tu jadi keda makang.

Berhadapang ngang rumoh tok seberang jalang adalah sura (surau).Jadinye takdok alasang kalu kate malah nok gi sura.Natang apa malah megenye dekat peh.Sebeloh kanang sura pulok tanoh perkuburang dimana arwoh tok bersemadi disitu (alfatihah utk allahyarhamah cik wok bt mustafa).Sementara sebeloh kiri sura adalah keda nasi minyok,belakangnye rumoh Pok Sek dan dihujung keda Mok Yang yg berada ditepiang sungai kecik kat jangbatang banggol air leleh.Jambatang ning banyok kenangang disitu, itu lah tepak (tempat) awok awok ngail (memancing) zamang kecik2 dulu.Ikang puyu menu utama sungai itu selain sepat dang haruang (kadang2).Lepah buleh puyu penoh setin milo, balik ambe suruh arwoh tok siang ikang puyu,ikang puyu ning ikang ganah, sapa luke luke jari tok nok siang ikang puyu demi cucu comel dia ning.kahkahkah

Ikang puyu sedak digoreng garing makang dengang nasik kosong.Pruk prak pruk prak kekoh ikang puyu garing ngang nasi kosong, sedak dok patut.Masa masuk darjoh satu, ayoh ambe pindoh duduk seberang takir kejak, masa tu ambe gi sekoloh naik trak askor.Sebab ayoh ambe bekah askor, jadinye bulehla paka kemudohang utk anok anok askor kejak.Ade pong mase tu ambe rezak (takleh blah) nok bangung pagi, sebab naik trak askor kena bangung seawal pukul 5.30 pagi.Tunggu depang rumoh pukul 6.30 pagi,natang ape awal ngak gi skoloh?Pahtu ambe dok tahu mcm mana buleh duduk rumoh tok smula, kebanyokkang umur ambe dirumoh tok.Pah orang tue ambe pindoh duduk Kg.Tok Jiring, ambe ulang alik dari Batu 6 ke Tok Jiring.Kadang duk umoh tok, kadang balik Tok Jiring, balik naik basikal ikut belakang baruh Banggol Air Leleh.

Utk pengetahuang deme deme belake seme, dari Batu 6 sapa (sampai) ke Banggol Air Leleh hingga Tok Jiring dang Wakaf Tembesu, piye dok kenal Cik Wok?Ambe gi mana mana ambe petik nama tok ambe jer.Kalu ambe gi Pasor Batu 6, orang tanye, mu anok piye?ambe kate gini je, "anok kamariah, cucu cik wok"...rate rate orang pasor akang kate, "allah, cucu cik wok ngang wan awang??besor doh mung...amik ahh nok makang kuih menda menda pong..tok mung sihat? - Gitulah lebeh kurang penerimaang orang kapung Batu 6 terhadap komuniti setempat yg mereka kenal sejok kecik sapa besor jalor doh belake seme.

Satu baguh pasal Kapung Batu 6 ning ialah, mereka sepakat dlm semua hal.Baik dari segi bekwoh/makang pulut (terms utk kenduri),dari segi tolong menolong dan juge dari segi gocoh (gaduh).Ye, orang kapung Batu 6 mmg patang (pantang) bab gocoh.Sapa satu masa, pulih (polis) teghanu cop Kapung Batu 6 kawasang itang (hitam) kalu bab bab gocoh.Especially Pasor Batu 6, pasor Batu 6 asal usulnya pusat trading orang orang Batu 6 berniaga sapa lah skang menjadi saloh satu Pasor besor kat teghanu.Rivals terdekat Batu 6 dulu ialah sek sek Buluh Gading dengang Manir.Dua tepak ning, mmg dok buleh jupe,kalu jupe mmg sabit,cangkul,pemadam papang itang,beruh kasut dan juge papang tande akang jadi senjate.

Kalu eksideng kat area Batu 6, silap silap kena bahang (pukul) sebab bawok kereta/motor dok semenggoh (tak semena) sapa eksideng.Yang bagusnye, kalu jadi ape ape hal situ, mereka akang tanye, "mung orang mane ning?kapung mane?".Citer dia gining, beberapa tahung lepah, ambe balik kapung nok raye.Abang ipor ambe orang KL, bese arr kereta sedak nok test la orkk?Dari Kg.Tebauk ade kereta maing bakor abang ipor ambe, member jenih hok patang orang bakor2..berderohong tekang minyok,berlumbe la.Sapa Kg.Pok Katok, abang ipor ambe dok depang doh..sayup tinggal kereta bodo tu belakang.Masa nok sapa roundabout Batu 6, meter kereta ambe 160km/h.Ambe royak ke abang ipor ambe, depang tu roundabout tu, selow skek.Tapi dok dang, dengang laju dia bahang divider kereta terbang masuk tengoh tengoh roundabout.Stereng MOMO ori dia patoh teruhhh.Camshaft pong patoh...dok sapa 2 minit, berderu (ramai) manusia dari pasor dang kapung mari tgk ambe..ade hok bawok kayu,bawok parang nok katok ambe dang abang ambe.

Lepah tu, ade sorang mokcik ning dia gi tgk dekat dekat sambil berkate, "Mung ning bukang cucu Cik Wok ke?Anok Kamariah?"...ambe pong dengang pantas teruh jawab ye la, masa tu ambe napok (nampak) sek sek megang (otai batu 6) ade kat 5-6 orang campo budok2 pasor mcm Awi nasi minyok, Pok We, Awang Baderol,geng geng jual ikang pasor seme standby nok katok.Tapi lepah dengor ambe ni cucu Cik Wok yg mana secare otomatiknye ambe pemegang paspot warganegara Batu 6, dorang mari tulong bukang mari nok katok.Sambil tu Mok Long hok recognized muka ambe ning cucu cik wok, berkata, "Doh guane orang kapung sendiri buleh terbang masuk dalang ning?Baru 2 hari lepah orang mati eksideng sining..nasib baikla mu adik mat weihh..." (ok utk pengetahuan korang semua kat kampung orang panggil aku adik mat, gile loser kan?).

Dang satu hok ambe bangga sapa lening, mereka semua dok penoh lupe sape sape orang hok betul orang Batu 6 dang sape bukang orang Batu 6.Tu mmg turung temurung dang disebabkang pengaruh arwoh dang arwoh toki ambe.Bukang nok cakak agah (berlagak), tapi kalu ade hal di Ganu ambe dok risa (risau) lasung.Lagipong ambe bukang jenih cari pasal ngang orang, orang tahu belake cucu cik wok ngang anok kamariah baik baik belake.kahkahkah...
Sifat muhiboh dengang kekeluargaang orang Batu 6 sangat tinggi.Jangang buak hal, kalu dok buleh sakit kekgi.

Skang ning bile besor, ambe kalu balik mmg ambe singgoh sokmo pasor jupe orang orang lame kwn2 tok ambe.Ambe mesti ziaroh keda kuih Mok Long, Muzah,Kak Yang dang lain lain, mereka2 hok kenal ambe dari kecik ngak lagi.Brader2 jual ikang,keda mas pok mang batik...anok anok die sek pale kerah belake..kahkahkah.Ambe harap sifat keutuhan institusi kekeluargaang yg diterapkan dlm komuniti Kapung Batu 6 akang kekal sampai bile bile.

wallahualam.

10 comments:

frwls said...

batu nang ni kg. gangster ke orang sana panggil?

ada orang batu nang baling bom kat laut ke dulu?

Jarr said...

batu nang bukang kg gangster.rakyat die baik baik belake.nok kelaut jauh mok'o...

Sang Harima said...

tige tepat mung wak hal mung sakit.

Batu nang,
Manir,
Rusile.

Tige-tige ning, kuat PAS lake,dere BN memang dok lekat.. hehe

Jarr said...

Natang Rima - haha..dere dok dang nekat satu hal, org hok tukang gatung tuh..dang naik muto dok nok lari?haahaha..

Sang Penulis said...

Gapo dio gak ni.

Jarr said...

takdok gapo gapo la abe weih. =)

Sang Penulis said...

PARISAPAN koo??? =|

y.a.n.a said...

panjangnya cerita....
baguslah..kenapa tak jadi cikgu jer?

Jarr said...

SP - =|

Yana - gua kurang daya kesabaran bab mengajar.Especially pelajar lelaki..tapi kalau pelajar perempuan sekolah menengah gua cool..=)

y.a.n.a said...

kalau dah namanya lelaki tu lelaki la jgk jarr..

at least u x gay..hahaha.