Monday, August 8, 2011

Kenangan Ramadhon 1

Bila sebut bulan puasa gua cukup cuak dulu.Itu masa umur 5-6 tahun.Masuk Darjah 1cuak gua dah kurang sebab gua tahu mcm mana nak cilok kuih tart Mama gua buat time dia ralit kat dapur.Gua masih ingat masa pertama kali gua puasa penuh.Hari tu hari Jumaat,dalam erti kata lain hari tu tak sekolah sebab negeri negeri yang refer kitab Injil je yang cuti Ahad.Terengganu lain sikit, dia cuti Jumaat.Maka scene puasa hari tu pon bermula.Gua steady bangun pagi bukak TV nak tengok kartun Jam.Ok time tuh top kartun Jam.Awek kartun tu comolot pon gua dah bleh sengih sorang sorang,kartun je padahal.

Usai nonton kartun gua mandi.Niat nak telan air sebab tekak kering tapi teringatkan mak gua cakap kalau gua kencing dia malam kang dia bertukar jadi pontianak gua dah goyang.Padahal bulan posa mana ada setan,getus hati gua.Tapi takutkan Mama punya pasal gua tahan kering tekak gua.Lepas mandi ngan bedak bertepek kat dahi dan leher,Mama gua jerit dari dapur."Adik Mattt...nanti pegi rumah Tok,tolong dia antar kuih gi pasor.."

Ok industri kuih Tok gua memang sudah jadi tradisi.Setiap cucu dia merasa antar kuih dia gi Pasar Batu 6.Siapa tak kenal kuih Tepung Bunga Che Wok dia kodi.Satu trip Tok kasi singgit.Gua penah jadi cucu kesayangan sebab gua bolot semua delivery.Sebab gua pikir masa tuh satu hari gua boleh buat 3 trip hantar kuih.1 satu trip gua boleh bawak 3 dulang atas beskal Raleigh merah gua.Sepit udang gua dah spray kaler silver..garang kot.Lu orang bayangkan kalau 3 trip satu hari gua kayuh beskal brape gua earned masa tu?Gaji gua dah macam pembantu tadbir sekolah rendah time tu.Tujuannya satu je, nak borong mercun.

So aritu gua bergegas kayuh Raleigh gua merentas baruh dan paya.Jambatan titi dia memang mencabar.Kalau ikut jalan besar jarak rumah Tok dengan rumah Mama dalam 7 kilometer.7 kilometer kalau kayuh beskal tanpa singgah singgah minum soda botol 40 posen memang tewas posa gua.Kalau ikut shortcut yang mana bebudak beskal je tau,jadi 1.5 kilometer je.Cuma cabaran dia baruh,paya dan titi jambatan yang muat muat beskal Raleigh je.Dah berapa kali Peli,Nayeng,Bukhori dan aku terserempak dengan anaconda kampung.

Sampai rumah Tok kat Batu 6 terus aku berlari masuk salam cium tangan, kaki kanan jongket ke atas,hormat.Tok kabor suruh antor 3 dulang yang pertama ke kedai Muzah.Muzah ni top kat Pasar Batu 6 terutamanya Dept Kuih Muih.Usai gua buat delivery yang ke-3 tiba tiba gua rasa mual.Jam dah 4.30 petang.Pelan pelan gua minta diri ngan Tok gua nak balik rumah kat Kg.Tok Jiring. Gua kayuh pelan pelan beskal gua.Kedai runcit Mok Soh ada gantung kopok udang dengan cikedis,gua dah kena rasuk setan.Duit ade 3 ringgit ni dalam kocek.Setakat nasi lauk daging lepas.Kaya betul gua rasa time tuh.Mat Deck lalu senyum kat gua pon gua buat tatau je.

Alhamdulillah lamunan gua tersentak dengar hon lori yang berdentum kat telinga gua.Tak jadi gua nak naik syeikh beli nasik.Gua kayuh lagi pelan pelan,gua jeling kat kedai roti canai atuk sedare gua punya jam dinding dah pukul 5.15.Apa ke jauh benor rumah gua arini.Peluh menitik jangan cerita la,gua kalau banyak peluh maknanya nak demam,gua cuba fikir alasan nak bukak pose.

Orang cakap,kalau sabar selalunya menang.Memang betullah orang cakap.Gua sabar berkayuh akhirnya gua sampai rumah.Dan gua tak meroyan pon belanjakan 3 ringgit upah Tok gua antor kuih tadi.Gua laung panggil Mama gua,senyap je.Semayang agaknya ni.Gua turun dapur,astaghfirullahal'azim....Mama gua buat daging sambal!Ada cekodok udang,kuih keria,masak asam dan yang paling ketara sirap bandung eskem soda mama gua.Jam dah 6 petang.Gua senyum.

Dalam bilik air gua steady duk makan cekodok udang 5 ketul,cili sos dlm tisu dengan sirap bandung eskem soda dalam gayung sambil bukak paip kuat kuat gaya orang nak mandi.Alas perutlah sikit sementara tunggu 7.02 petang.Ye dak?