Tuesday, April 17, 2012

Bangunan Pasukan

Ye, ikut pada Google Translate itulah terjemahan dia untuk Team Building. Aku tak berapa berkenan sangat dengan benda-benda gini. Ada sebab kenapa aku tak berkenan, bukan sesaja aku antisosial mahupun ada niat nak buat Union dekat kompeni aku bekerja sekarang. Pada pemahaman orang bodoh macam aku, team building ni sepatutnya sesuatu yang menyeronokkan dan majoriti aktivitinya adalah outdoor. Tapi apabila consultant yang dilantik untuk mengaturcara program tersebut berkepala otak nerd or skema nak mampos, apa anda dapat bayangkan keadaan team building itu nanti? Haa cuba bayangkan. Aku cakap bayangkan, bayangkan je la. Tak payah la tanya kenapa.

Brainstorming session juga sepatutnya sesuatu yang menyeronokkan. Masa tu la kita boleh suarakan pendapat dan bagaimana kita boleh kondem management dengan cara bersopan. Bila team building kau buat tempat yang best tapi aktiviti so called team building kau banyak dihabiskan dalam hall/class untuk ntah pape punya session, team building kepala bana apa dia? Aku bukan marah woohhh. Aku sedang memikirkan alasan apa paling power untuk aku tidak menghadiri team building tersebut.

Tapi memandangkan aku dalam department event management, bos aku awal-awal dah kasi cadangan alasan-alasan yang memberangsangkan,


  • "Kami sibuklah, banyak event dengan Bank Negara nak kena handle"
  • "May ada 2 conference islamik dengan banking industri, mana sempat nak pikir semua tu. Lepas tu nak concentrate event September lagi, nak cari sponsor lagi. Exclude event please."
  • "Tak boleh, tak boleh. Program frontliners, nak cari participants, nak confirm speaker, Basel III kat Bali, masa bilanya kami nak pergi team building? takde takde, schedule kami tight."
  • "Tak pergi tak kena buang kerja kan? So taknak pergi."
  • "Ni semua duniawi. Memang takla aku nak join"
  • "Team building ni syirik. Kakaka. taknak pegi."
  • "Aku taknak pergi. Masalah?"

Itu antara alasan yang mungkin boleh digunapakai. Perut pon dah lapar. Aku plak tengah diet. Makan ulam pegaga je la tengahari ni. 

No comments: